Dat liet een woordvoerder van de bank donderdag weten. Toezichthouder De
Nederlandsche Bank (DNB) zegt ook bij het onderzoek betrokken te zijn.
,,We moeten in detail uitzoeken hoe dit kon gebeuren, zodat we het in de
toekomst kunnen voorkomen”, zei de ING-woordvoerder over de problemen die
woensdag ontstonden in het betaalverkeer. ,,Onze prioriteit ligt nu bij de
analyse van de problemen. Het is nog te vroeg om daar iets over te kunnen
zeggen.” Hij gaf wel aan dat ING zich geen zorgen maakt over zijn eigen
systemen.
Storing ING: onderzoeken
DNB liet donderdag weten samen met ING te gaan bekijken hoe de problemen
konden ontstaan. ,,We moeten dit goed analyseren”, zei een woordvoerder van
de centrale bank. ,,Dit soort situaties mogen niet voorkomen. Maar dat vindt
ING ook en we weten dat zij er bovenop zitten.” DNB en ING konden niet
aangeven hoe lang de analyse van de problemen zal duren.
De storing bij ING zorgde woensdag voor onrust bij klanten. Saldo’s op
rekeningen leken niet te kloppen, er werden bij- en afschrijvingen getoond
die niet klopten, mensen zeiden hun boodschappen niet te kunnen betalen
omdat er ‘ineens’ geen geld meer op hun rekening stond en internetbankieren
was lastig.
Tegen negen uur ’s avonds meldde de bank dat de storing was opgelost. Volgens
een woordvoerder waren toen de problemen met de af- en bijschrijvingen
opgelost en deze weer volledig zichtbaar. Ook het saldo wordt vanaf dat
moment weer correct weergegeven, zei hij.
Hoe het probleem kon ontstaan, is niet duidelijk en ook het aantal gedupeerde
klanten is nog niet bekend. De ING Bank heeft afgelopen nacht de gegevens
van alle betalingen niet goed verwerkt, waardoor er nu een verkeerd saldo op
een rekening kan staan, zo luidde de verklaring.
Storing ING
De woordvoerder benadrukte dat de bank klanten excuses aanbiedt. ,,Iedereen
heeft recht op gemakkelijk en foutloos bankieren.'' Hij zegt dat de bank nu
,,in detail gaat uitzoeken hoe dit heeft kunnen ontstaan, om dit in de
toekomst te kunnen voorkomen.''
Op sociale media stelden meerdere klanten van ING dat zij plots een negatief
saldo hadden, terwijl dat niet juist was. Verscheidene klanten meldden
dubbele afschrijvingen van hun rekeningen.
Tot overmaat van ramp zeiden veel klanten dat ze ook niet konden
internetbankieren. Dat had niets te maken met een storing benadrukte ING;
veel mensen probeerden tegelijk hun saldo te controleren vanwege de
nieuwsberichten, waardoor de site overbelast raakte.
De Consumentenbond verweet ING dat de bank geen duidelijkheid gaf. Op Twitter
en Facebook gonsde het van de geruchten en klachten, maar een officiële
reactie van de bank liet lang op zich wachten.
Gevolgen winkeliers
Detailhandel Nederland zegt dat de storing in het betalingsverkeer bij ING
,,dramatische'' gevolgen kan hebben voor winkeliers. De organisatie doet een
beroep op de bankensector meer moeite te doen een betrouwbaar
betalingssysteem te handhaven. Er gaat dagelijks in de detailhandel ongeveer
250 miljoen euro om, stelde een woordvoerder. ,,Als hierdoor ook maar 1
procent minder omzet wordt gedraaid, heb je het al over enorme bedragen.''
Overigens waren er woensdagmiddag ook problemen met het internetbankieren bij
de Rabobank. Die problemen waren minder groot en stonden bovendien los van
de storing bij ING, zo zei deze bank. Betaalorganisatie Currence liet weten
dat pin- en iDEAL-betalingen geen last hadden van de storing bij ING.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl